Skolebestyrelsesmøde
Referat: Torsdag d. 28. november 2024.
17.00 – 18.30 i Personalecaféen. Juleafslutning/mad fra 18.30. Alle suppleanter inviteres til dette.
**************************************************************************
Deltagende med stemmeret:
Freja Stevenson
Carsten Joensen
Henriette Petersen
Ann-Sofie Rosted Afbud – Sophie/Supp.
Susan Frandsen
Nis Madsen
Kristine Lyholm
Markos Papadopoulos/Elevrådsformand
Theo Manel Lund/Elevrådsnæstformand
Betina Vestergaard/Personalerep. Afbud - Ingen suppleant
Sanne Andersen/Personalerep. Afbud – Stine Kaysen
Deltagende uden stemmeret:
Helle Frederiksen
Pia Vingaard Afbud
Lis Johansen/Ordstyrer
Gregers Lau Hansen/Referent
Gæst/er:
Til den efterfølgende bespisning inviteres de nye suppleanter.
**************************************************************************
Pkt. 1. Godkendelse af dagsorden
Art: Godkendelse
Ansvarlig: GH
Tid: 5 min.
Referat: For at sikre den fremtidige kommunikation i skolebestyrelsen, henlægges alt intern kommunikation mellem skolebestyrelsens medlemmer fremover til Aula. Der oprettes en modtagergruppe med alle faste medlemmer, suppleanter og elevrepræsentanter.
Det påpeges, at et enkelt bestyrelsesmedlem flere gange er gledet ud af postlisten. Gregers retter forretningsdagsordenen til og fremsender den på Aula. Endvidere lægges den på hjemmesiden.
**************************************************************************
Pkt. 2. Information fra:
Forældre, personale, elever og ledelse.
Art: Information
Ansvarlig: Alle
Tid: 20 min.
Referat:
Forældre: Ny mobilstrategi fra Frederiksberg Kommune fremsendes, og skal tilrettes så den passer til Lindevangskolen.
Juniormesterlærer udrulles på Frederiksberg fra kommende skoleår. Rammerne omkring dette er ikke på plads. Det italesættes, at gabet mellem specialklassen der slutter efter 6. år og juniormesterlærerordningen starter på 8. er et problem.
Regeringens udspil i forhold til Kvalitetsprogrammet drøftes på et senere møde. Specifikt indkaldes til ekstraordinært bestyrelsesmøde vedr. høringssvaret omkring timebanken.
Personale: Besøgsdag fra børnehaverne. Lindetræet besøger børnehaverne og taler om bevægelse i dagligdagen. Overraskelse over at SFO’en ikke har kommunalt tilsyn. Opfordring fra børnehaverne til skolebestyrelsen om at overveje tilsyn af SFO’en – og hvordan dette evt. skal foregå. Det påpeges, at der jf. loven skal føres tilsyn.
Elever: Intet nyt
Ledelse: Intet nyt
**************************************************************************
Pkt. 3. Vikardækning
Status på forbrug og drøftelse af retningslinjen
Art: Drøftelse/beslutning
Tid: 15 min.
Bilag:
Referat: Ved optælling over aflysningen af ydretimer har det vist sig, at den økonomiske gevinst ikke har det omfang vi havde estimeret. Ledelsen anbefaler, at vi ændrer retningslinjerne, så alle timer så vidt muligt dækkes. Der kan være situationer hvor timer ikke dækkes.
Gregers sender information ud vedr. dette.
**************************************************************************
Pkt. 4. Kontaktforældremøde i januar
Art: Planlægning
Ansvarlig: Freja/Susan
Tid: 10 min.
Referat: (Der mangler en modtagerliste/postgruppe i aula for kontaktforældrene. En sådan oprettes.)
Kontaktforældremøde d. 27.1.2025 fra 19.00 til 21.00.
Emner:
Trivselsarrangementer – med oplæg fra Skole og Forældre.
Skolebestyrelsens årshjul.
Kontaktforældremøde i foråret tages Kvalitetsprogrammet op.
**************************************************************************
Pkt. 5. Legepladsmidler
Herunder henvendelse fra 2. årgang vedr. biodiversitet – en levende legeplads.
Art: Drøftelse
Ansvarlig: Susan
Tid: 10 min.
Referat: Skolebestyrelsen vil gerne imødekomme ønskerne, men som det ser ud pt., vil en stor del af skolegården blive optage af byggeplads, transportkorridor, mandskabsfaciliteter etc. Susan anbefaler at skolebestyrelsen retter henvendelse til styregruppen vedr. dette forhold. Endvidere ønsker skolebestyrelsen inddragelse i genhusningsplanen. Gregers bringer sidstnævnte videre til styregruppen.
Drøftelse af hvad ekstrabevillingen på kr. 200.000 kan bruges til? Enighed om at pengene skal bruges til noget, der ikke skal fjernes igen når byggeriet går i gang. En mulighed kunne være at udvide tagområdet med bio-diversitetsområde. (Området skal dog sikres, da det er meget glat i vådt føre.)
**************************************************************************
Pkt. 6. Årshjul
Prioritering af emner til bestyrelsesmøderne:
• Sprog og tone
• Trivselsundersøgelsen
• Skærmpolitik
• Elev-elev modtagelse af x-gruppe elever.
• Evaluering af kortere skoledag
• Hvordan understøtter vi indsamling til elevaktiviteter
Art:
Ansvarlig: Alle
Tid: 20 min.
Referat: Brainstorm:
Kontaktforældremøder (September og April)
Tilsyn med skolen - Løbende
Skærmpolitik – Tema til 2025
Sprog og tone – Tema til 2025
Trivselsundersøgelse (Efterår) -> Antimobbbestragi
Klassesammenlægninger – Ressourceudmeldingen/budget (Februar)
Det tværgående kommunale samarbejde (Efter mødekalenderen)
Principper – gennemgang og fokusområder (August)
Lærernes dag (September)
Talerummet (September/Oktober)
Årsberetninger (Forår)
**************************************************************************
Pkt. 7. Evt.
Art:
Ansvarlig:
Tid: 10 min.
Referat: Henriette og Nis har været til Skole & Forældres årsmøde. Det var meget givende. Gode workshops mm.
Nis mangler stadig information fra Frederiksberg Kommune vedr. specialklasserne. Kommunens hjemmeside indeholder ingen oplysninger om specialklassetilbuddene.
Der indkaldes til ekstraordinært skolebestyrelsesmøde vedr. høringssvar om Frederiksbergs udmøntning af timebanken jf. regeringens Kvalitetsprogram. Mødet afholdes mandag d. 16.12.24 kl. 17.00 – 18.00.
**************************************************************************
Bilag:
Punkter til kommende møde: