Elevrådsreferat 21. november 2019

Elevrådsmøde 21/11 2019
Dagsorden
1. Tilbagemelding fra demokratirådet (Martin/Dante)
2. Kommunikation (Dante)
3. Rygeforbud (Dante)
4. Aula
5. Danske skoleelever
6. Eventuelt

Punkt. 1
- Bedre Wi-fi (3.a): It-henrik kontaktes. Han skal undersøge forbindelse i 3 klasserne samt komme med råd og vejledning.
- Bedre legeplads (5.a): Forslag til legeplads på et link kommer på et tidspunkt, her vil man også kunne stemme om forslagene. Der arbejdes på at etablere og uddannes en legepatrulje bestående af 6 klasser og lærere/pædagoger
- Større klasser for store elever (6.b): Nedsætte et udvalg på et tidspunkt. Der skulle gerne være økonomiske midler, men det er en vanskelig opgave og der er flere knapper der kan/skal skrues på fx borde/stole, garderober, pædagogikform

Punkt. 2 - Hvordan formidler vi hvis et møde er aflyst eller tilsvarende? Info-sedler eller messenger tråd eller begge dele er forslag. Eller skrive til lærerne. Oprette elevrådet som et hold, så man kan skrive direkte til eleverne. Der arbejdes videre med punktet

Punkt. 3 Rygeforbud for elever og lærere, hvad synes vi? - svar tilbage til fælleselevråd. Imod eller for afstemning, Lindevangskolen er for et forbud, med stort flertal.

Punkt. 4 Tryk ”fortrolig” fra på Aula når elever skriver til elever, ellers kan man ikke åbne beskeden.

Punkt. 5 Danske skoleelever, hvad er det.. Skal vi være med i det eller skal vi melde os ud. Er vi enige med deres holdninger? De er fx med skolereformen og ikke i mod. Er de korrupte: under vedtagelsen af skolereformen var de først i mod skolereformen og så var de pludselig for (og havde modtaget 1 million kroner Kongressen). Og bruger vi deres tilbud. Får vi nok for pengene? Hvis man er med får man gratis transport m.m., hvis man ikke er skal skolen selv betale. Hvis man melder sig ud af DSE kan man stadigvæk komme med til deres kongres, men man er ikke stemmeberettiget. Afstemning: er vi med eller skal vi melde os ud/ med (3) melde os ud (28)

Punkt 6. Eventuelt. Kan man gøre noget ved at der er elever der ikke deltager eller forstyrre i undervisningen. Ekstra lærer i klasser som forslag til udfordring. Kan man bruge det demokratiske klassemøde eller talerummet til at tale om denne type problemstilling?