Elevrådsmøde 29. nov. 2022 - referat

Elevrådsmøde 29. november 2022   -  REFERAT

Dagsorden til elevrådsklassemøde: Præsentation, snak om klassefællesskab, uro og bevægelse. Vi legede også et par runder bang-leg til sidst og undervejs.

1. Vi indledte mødet med at sige hvilken livret vi havde:

De fleste elevrødders livret er Sushi.

Temaer:

1. Hvorfor er det vigtigt med et godt fællesskab, og hvordan får vi alle med i fællesskabet? (til eleverne, pædagogerne og lærerne). Udsagn:

Det er vigtigt at være med for så føler man sig noget værd.

Det betyder meget at man har venner så man ikke føler sig ensom.

Vi kommer til at gå skole i lang tid, så hvis vi ikke har et godt klassefællesskab, bliver det ikke godt at gå i skole.

Hvis der er nogen der sidder alene i frikvarteret, kan man gå hen og spørge dem, om de vil lege med os.

Hvis man er alene, kan man gå hen for at spørge andre der leger om man må være med, og det er vigtigt, at dem der bliver spurgt, siger ja eller svare nej på en pæn måde. Man skal tænke over, hvordan man selv ville have det i den situation.

Hvis der bliver sagt nej, så kan man også vælge som en af dem der er med i legen, at gå med den der er alene.

Vi kan blive bedre til at spørge hinanden, om vi må være med. Vi kan blive bedre til at gøre legen større, så der bliver plads til flere i legen.

Hvorfor er det et problem med uro i klassen og hvad kan vi selv gøre ved det? Udsagn:

Jeg ved godt, at vi ikke kan gøre noget ved det, men jeg synes at man skulle være færre elever i klassen.

Uro giver os ondt i hovedet.

Hvis der er færre konflikter i gården, vil der også være mindre uro i klasserne.

Man kan indføre stregsystem i de perioder hvor der er meget uro og tage systemet af igen når uroen er mindre.

Hvorfor er det vigtigt med mere bevægelse i hverdagen og hvilke råd har elevrådet til mere bevægelse? (til lærerne og skoleledelsen) Udsagn:

Hvis man ikke har bevægelse i klasserne, bliver eleverne opkørte og så kan man ikke lave sit skolearbejde.

Man kan have luftere på fx 5 min hvor man løber et par runder om multibanen.

Et godt råd er at holde luftere hver 45 min og en gang i mellem at komme ud og lege. Nogle af drengene i vores klasse bliver umulige hvis de ikke får noget luft.

Vores klasselærer ved godt, at vi skal have luft, men det ved vikarerne ikke. Vikarerne skal vide at eleverne skal have pauser og stole på, at de har brug pauser og normalt har pauser, når de siger at det er sådan det plejer at være .

Vi savner at få lidt flere lidt længere legepause og ikke kun luftere.

Når vi har musik eller matematik plejer vi at få flere pauser og tid til leg, og det kan vi rigtig godt lide

1. Nyt fra klasserne (til skoleledelsen)

Vi vil gerne vide hvilke toiletter man må bruge som 3. klasser.

De toiletter, vi får mulighed for at bruge, ligger langt væk fra vores klasse eller er ulækre.

På toiletterne og i håndvaske på toiletterne har vi fundet bind. Det er ulækkert. Vi foreslår at der bliver sat poser op til det.

Vandhanerne duer ikke ordentligt. På drengene toiletterne er tis på gulvet. Det er et problem for at der er toiletter der er aflåste.