"Udvalgte sager vi arbejder med" er et dynamisk dokument og ændres løbende. Hvis du synes typerne er lidt for små, kan du downloade dokumentet som pdf-fil i bunden af denne side.
|
|||||||||
Aktivitet |
Kompetenceområde |
Kompetencemål |
Periode/Dato |
Tema |
Færdighedsmål |
Organisering |
Bem. |
||
Skoledebat
Demokratimål: at styrke skolens fællesskab ved at inddrage eleverne i det. |
Dansk: Kommunikation
|
Dansk Efter 2. klassetrin: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Dansk Efter 4. klassetrin: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 6. klassetrin: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
|
3.9.2020 10.9.2020 17.9.2020 |
Trivsel: At tale At færdes At holde orden At lære |
Dansk (dialog) Efter 2. klassetrin: Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig.
Dansk (dialog) Efter 4. klassetrin: Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
Dansk (dialog) Efter 6. klassetrin: Eleven kan tage forskellige roller i en styret debat.
Dansk (dialog) Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
|
I Aulaen – årgangene inviteres på skift. |
|||
Talerummet
Demokratimål: at give eleverne tro på at deres meninger betyder noget og redskaber til at udtrykke dem i praksis (politisk selvtillid) |
Dansk: Kommunikation
Samfundsfag: Politik
|
Dansk Efter 2. klassetrin: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Dansk Efter 4. klassetrin: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 6. klassetrin: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
Samfundsfag Efter 9. klassetrin: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
|
Trivsel 24.9.2020 |
Verdensmål 3 og 4. |
Dansk (krop og drama) Efter 2. klassetrin: Eleven kan improvisere med kropssprog og stemme. OG Eleven har viden om enkelt kropssprog.
Dansk (krop og drama) Efter 4. klassetrin: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog OG Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog
Dansk (krop og drama) Efter 6. klassetrin: Eleven kan bruge kropssprog og stemme i oplæsning og mundtlig fremlæggelse. OG Eleven har viden om talerens virkemidler.
Dansk (krop og drama) Efter 9. klassetrin Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen. Og Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler.
Samfundsfag (demokrati) Efter 9. klassetrin: Eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet.
|
Skolegården – Undervisningsforløb i klasserne inden |
|||
Demokratiske klassemøder
Demokratimål: Give eleverne en oplevelse af at de har indflydelse på skolens beslutninger ved at give dem indflydelse (medbestemelse) |
Demokratisk dannelse: Demokratisk deltagelse
Dansk: Kommunikation
|
Dansk Efter 2. klassetrin: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Dansk Efter 4. klassetrin: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 6. klassetrin: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
|
Uge: 45-46/2020
Uge: 15-16/2021 |
Dansk (dialog) Efter 2. klassetrin: Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig.
Dansk (dialog) Efter 4. klassetrin: Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
Dansk (dialog) Efter 6. klassetrin: Eleven kan tage forskellige roller i en styret debat.
Dansk (dialog) Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
|
|||||
At holde tale
Demokratimål: at give eleverne tro på at deres meninger betyder noget og redskaber til at udtrykke dem (politiske selvtillid) |
Dansk: Kommunikation
|
Dansk Efter 4. klassetrin: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 6. klassetrin: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
|
Uv. forløb i 3., 6. og 9. klasse á 1 dag. |
Dansk (krop og drama) Efter 4. klassetrin: Eleven kan forstå eget og andres kropssprog OG Eleven har viden om stemmens og kroppens virkemidler og kropssprog
Dansk (krop og drama) Efter 6. klassetrin: Eleven kan bruge kropssprog og stemme i oplæsning og mundtlig fremlæggelse. OG Eleven har viden om talerens virkemidler.
Dansk (krop og drama) Efter 9. klassetrin Eleven kan bruge kropssprog og stemme tilpasset kommunikationssituationen. Og Eleven har viden om kropslige og retoriske virkemidler.
|
Louise Elling |
||||
Elevrådsmøder
Demokratimål: Give eleverne en oplevelse af at de har indflydelse på skolens beslutninger ved at give dem indflydelse (medbestemelse) |
Samfundsfag: Politik
Dansk: Kommunikation |
Samfundsfag Efter 9. klassetrin: Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger.
Dansk Efter 2. klassetrin: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer.
Dansk Efter 4. klassetrin: Eleven kan følge regler for kommunikation i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 6. klassetrin: Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer.
Dansk Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.
|
Samfundsfag Efter 9. klassetrin: Eleven kan diskutere demokratiopfattelser og egne muligheder for deltagelse i demokratiet.
Dansk (dialog) Efter 2. klassetrin: Eleven kan veksle mellem at lytte og ytre sig.
Dansk (dialog) Efter 4. klassetrin: Eleven kan lytte aktivt til andre og følge op med spørgsmål og respons.
Dansk (dialog) Efter 6. klassetrin: Eleven kan tage forskellige roller i en styret debat.
Dansk (dialog) Efter 9. klassetrin: Eleven kan deltage aktivt, åbent og analytisk i dialog.
|
|
|||||